Testsejlads 2007.

Billeder fra testsejlads 2007

Startproblemer !!

Vi hentede vores nye båd - Lotus - lørdag d. 30. juni 2007 - i regnvejr ! Vi overnattede og stod op i solskin, det begyndte dog at regne lige over middag. Vi skulle da ud og prøvesejle vores nye båd. Men - motoren blev varm og vi måtte ind igen. Julie kom over middag, vi skulle passe hende i hele uge 27. Allan kiggede på motoren, hældte vand på, tjekkede termostat og sejlede igen en lille tur. Mandag d. 2. juli stod vi tidligt op. Allan fik fjernet termostaten og så sejlede vi igen. Temperaturen holdt, så vi sejlede rundt om Fænø med Julie ved roret. Vi sejlede en aftentur. Vi skulle hjem tirsdag, Allan skulle til tandlæge, Julie til læge med betændelse i det ene øre pga. hun havde fået skudt øreclips i, Mille skulle til dyrlæge og have fjernet sting fra sin opererede fod. Torsdag d. 5. juli kørte vi igen i båden. Fredag d. 6. juli skilte Allan ferskvandspumpen og fik sat nye impeller i. Julie hyggede sig på broen med at fange fisk i net. Hun fangede små hornfisk, 1 lille fladfisk og 4 rejer. Julie skulle hjem efter aftensmaden for i morgen bliver hun 8 år. Vi havde en hyggelig aften jeg fik tætnet vinduer med silikone og tørret hynder. Lørdag d. 7. juli var vi til fødselsdag. Da vi kom hjem i båden igen, tætnede jeg flere vinduer !! Givet træværket udvendigt olie. Allan fik lavet vand, så nu fik vi rindende vand i båden. Han fik sat gas til. Søndag d. 8. juli - det blæser en pelikan. Jeg fik gjort badeværelset rent. Arne har ringet, han vil faxe en tegning af vekselvarmeren, da vi har opdaget, at den er vendt forkert, trykbeholderen sidder også for langt nede, så den har Allan flyttet op under sædet ved roret. Mandag d. 9. juli gik Allan igang med vekselvarmeren Vi havde en motorkyndig nede i både og fik nogle tips. Fik en meeeget kort prøvetur, kom ikke engang ud af havnen - øv! Allan blev gal - han førte nu rørene udenom vekselvarmeren, så nu kører motoren på ren saltvand, så nu virker det. Og så skulle hun testes:

Sidste nyt: den 6. september - bakgearet har sat sig, vi kan kun sejle forlæns, så nu skal hun op.

Tirsdag d. 28.8.2007

Allan fik klippet både vores og Kajs græsplæne. Jeg fik plukket de sidste bønner og 2 squash og fik dem alle frosset, dog tog jeg en pose bønner fra til Anita. Fik gravet kartofler og gulerødder op, dem skulle vi have med på vores sejltur. Fik tømt drivhuset for plukkeklare tomater og agurker og fyldt kapilærkasserne op med vand. Allan skulle lige nå et besøg hos tandlægen og efter vi fik bilen pakket kørte vi ned til Anita. Vi afleverede gaver fra Island og så deres forlovelsesringe. Vi fik Mille i bilen, Anna havde taget gummistøvler og jakke på, hun ville med, men det måtte hun ikke så hun græd så skærende da vi kørte. Båden blev pakket og så slappede vi af med hankikød fra Island, kold kartoffelsalat og hvidvin.

Onsdag d. 29.8.2007

Solen skinner i dag, men det blæser temmelig meget, vi har haft varme på i nat det er ikke sommer mere, men det er lige meget, vi har varmt tøj med.

Klokken 11.35 afsejler vi fra Middelfart med kurs mod Haderslev. 187 grader og herefter 146 grader. Det blæser ca. 10 sem fra vest. Solen skinner og vi sejler ca. 5,8 knob. (start dist 56,1). Vandet er 14,2 grader og nu skal båden testes efter at vi har fået styr på problemerne med motoren.

Vi kommer forbi Brandsø og Hejlsminde og kan se den næste bøje hvor vi så skal sejle 146 grader. Ude i det fjerne kan vi se Årø. Det er en meget urolig sejlads da vi får bølgerne ind på siden. Klokken er nu 13.00 og vi sejler nu 146 grader. Nu får vi bølgerne ind bagfra og vi får en mere rolig sejlads. Så når vi bøjen ved Årø. Klokken er nu 13.37.

Efter en dejlig tur i solskin ind gennem Haderslev fjorde har vi lagt til og klokken er 15.20 – en total sejlads på 3 timer og 45 min. (dist 76,1 minus 56,1 = 20 sømil (40 km)). Forbrug ca. 16 liter diesel. Det lader til, at de kun har de gamle stik, så måske kan vi ikke få strøm. Her udvider de også havnen og her er bygget nye boliger helt ud til havnekanten og de bygger stadig. Allan samlede en cykel og cyklede op i byen, fandt en elektriker og købte stik og ledning så vi kunne få strøm. Dén side af havnen vi lå ind til er lejet af 2 sejlklubber af kommunen. Der er sat en toiletvogn op til herrerne og kvinderne skal ind i gavlen af restauranten – med kode. Vi skal have 2 økologiske hakkebøffer og vores egne kartofler og gulerødder. Kr. 100,00 for en overnatning, så fik vi et bykort, kvittering og en værdikupon til en fadøl ”RAS”, Torvet 6. Klokken er 19.30 og de bygger stadig huse på den anden side af havnen!!

Torsdag d. 30.8.2007

Har ikke sovet så godt i nat og da jeg endelig faldt i søvn begyndte de igen at bygge huse. Gik en tur med hunden i tørvejr, sidder nu og drikke morgenkaffe i småregn, det er gråvejr i dag, Vi skal op at handle og købe pølser hos den berømte slagter Vollstedt. Næste gang vi kommer til Haderslev skal vi lægge til på den anden side , så er vi tættere på byen. Allan cyklede op i byen og fik købt ind. Det regnede, så han kom hurtigt tilbage, så Vollstedt og Haderslev må vente. Vi vil nu begynde at sejle mod Bogø. UPS! – der var ingen strøm på, så nu får batterierne lige en gang strøm tilført, det er åbenbart køleskabet der har stjålet alt strømmen, så for eftertiden, når vi ligger i havn skal der lades på batterierne. Nu regner det virkelig meget. Vejrmeldingen siger opklaring i eftermiddag så det håber vi på. Afsejling fra Haderslev kl. 11.20 (start dist 76,1). Så er vi ude af Haderslev Fjord. Sigtbarheden er lidt dårlig. Ved bøjen til indgangen til Årø sejler vi stik Nord – 0 grader. Så kommer bøjen ved GRUND 46 så herfra sejler vi 110 grader. Vi kommer så til bøjen ved BASTHOLM og sejler igen 110 grader, vi når bøjen til indsejlingen til Bogø Havn, vi beslutter dog hurtigt at sejle forbi Bogø, Det blæser meget og regner så vi fortsætter 110 grader mod Assens. Vi sejler 110 grader og får hele tiden bølgerne ind fra siden og det blæser 10 sekm og alt der ikke er sat på plads eller bundet fast flyver rundt i båden og jeg fik lidt køren i maven. Vi nåede til Assens havn kl. 14.00 (Dist 91,8 minus 76,1 =15,7 sømil (ca. 30 km)) 2 timer 40 min. Vi finder en plads i havnen, her larmer det også, de er ved at sandblæse et større skib ovre på den anden side. Vi har lige fundet ud af at vi ingen kontakt har på vores mobiltelefoner, vi har fået nye simkort og de ligger hjemme, de må være sendt til os efter vi er taget til Middelfart. Allan finder en telefonboks og ringer til vores datter og aftaler, at vi ringer søndag igen. Vi får sen frokost og det begynder så småt at lysne ude i horisonten. Klokken 15.15 skinner solen og jeg hænger vådt tøj ud. Nå – så regner det igen.Vi cyklede en tur op i byen, der er et godt stykke og det er på brosten. Fik handlet og cyklede tilbage ved 17.30 tiden – og de sandblæser stadig. Klokken 19.00 er der ro og vinden har lagt sig og solen titter frem mellem skyerne, vi lukker siderne op i kalechen og sidder og spiser skipperlabskovs med salat af revet agurk, gulerod og tomatstykker og får lidt hvidvin til. Har set vejret i tv. Fredag regnvejr og 9 sekm, lørdag tørvejr med enkelte byger og 9 sekm. Ved 21-tiden gik jeg op og kiggede over på Bogø og der ser bare flot ud, rød himmel og vinden er stille, det frister, nu ser vi i morgen hvordan vejret arter sig. Vi hygger os til aftenteen med et stykke røget ørred fra Island. Det er fuldmåne – vi skal ud og hyle med de andre ulve.Vi vågnede lidt over midnat ved at båden vippede kraftigt og de 2 låger vi endnu ikke har fået sat lukkemekanisme på, fløj op og i. Allan var ude for at tjekke fortøjningerne og om cyklerne var bundet godt nok fast og så prøvede vi at sove igen.

Fredag d. 31.8.2007

Vi blev vækket kl. 07.00 – de var begyndt at sandblæse igen. Det er gråvejr, små regner, men solen titter dog frem engang imellem, det blæser 13 sekm og vinden kommer fra vest så vi venter lige og ser hvordan det ser ud senere, vi skal hjem enten i dag eller i morgen for på søndag vil det blive storm. Vores hund halter på det ene ben, vi tror hun har forstuvet den i Haderslev, der var meget afstand mellem brædderne på broen og hun gik igennem nogle gange. Vi spiste det sidste hankikød og kartoffelsalat og kl. 14.00 sejlede vi ud fra Assens, vi havde sat 3 kurser, men vi havde en slem sejlads fra Assens og op til vi kunne komme i læ af Bogø, vi fik bølgerne ind fra siden fra vest og det var rigtig slem, Allan mener vi nogle gange krængede 35%, så hunden og jeg sad sammen og klamrede os til rælingen. Da vi kom fri af Bogø gik Allan mod vest et godt stykke forbi Brandsø så vi fik bølgerne imod os, det var som at køre i rutsjebane, men dog bedre end at vælte rundt. Vi krydsede Bredningen og kom i land kl. 17.10 (dist 109,3 minus 91,8 = 17,5 sømil (ca. 35 km)) 3 timer 10 min. Nu skal jeg have ryddet op, fjernsynet har slået en koldbøtte og Allan er kørt op for at ringe til Anita og købe en god bøf eller andet godt stykke kød og vin. Testen er afsluttet og båden har bestået til Allans fulde tilfredsstillelse. (dist 3,10 + 2,40 + 3,45 = 9 timer og 35 min)

Lørdag d. 1.9.2007

I dag skinner solen og vi har igen fundet sandalerne frem. Her skal være sejlrace i Middelfart i dag, de har allerede sat telte op og de startede ved 9-tiden med at sejle. Vi tog en sejltur gennem Fænøsund mod Kolding, det tog 1½ time, vi sejlede dog igen, vi havde problemer med at komme rundt, der er ikke meget plads og broerne er for lave, ligger næsten helt nede ved vandlinjen.