Rejsebeskrivelse 1995

Fredag d. 7. juli 1995
 Anita kom direkte fra arbejde og Stine blev afleveret hos far og mor.

Lørdag d. 8. juli 1995

Lørdag morgen tog vil til Kolding og sejlede til Fænøsund hvor Rosa ringede til os om aftenen, at nu kom de sammen med Jan og Gitte, så vi sejlede igen til Kolding og modtag dem.

Søndag d. 9. juli 1995
  Vi startede søndag morgen med 75 liter benzin ombord og sejlede direkte til Assens, Rosa og Leo sejlede i forvejen, vi havde problemer med ar finde dem - vi forfulgte den forkerte båd, de lå længere til højre for Brandsø. Vejret var dejligt, der var kun lidt bølger. Vi ankommer til Assens. Anita, Inga og Jensen går op i byen for at se på Hotel Villemoes, den er lavet i stand og malet blå, havde vi haft penge med var vi gået ind. Vi gik tilbage og tog ud at bade, Jensen var helt vild, han legede med 2 tyske drenge der havde en bold, badestranden er forøvrigt dårlig, der er temmelig mange sten.

Mandag d. 10. juli 1995
  Køber benzin for kr. 200,00. Der er lidt vind, men vi startede mod Fåborg, vejret blev dårligere, vi fik temmelig meget vand ind over båden, det viser sig senere, at det rende ned i ankerkassen - som må tømmes i havn. Anita skulle tisse og ville tømme spanden, tabte den, men heldigvis vendte den bunden i vejret så vi kunne fange den med bådshagen, lige da vi havde fået den indenbords, råbte Rosa i walkien at "- der røg ankeret!", de havde heldigvis bundet den så de fik den ind igen. Vejret var rigtig dårlig, så vi aftalte at sejle ind til Falsled. Vi havde problemer med at finde bøjerne, i hvertfald var vi ikke enige om - bådene imellem - hvilke bøjer vi skulle rette os efter, endelig tager Allan føringen og sejlede tilbage til de første bøjer, da vi var ved at komme ind på MEGET lav vand. Falsled viste sig at være en hyggelig lille havn, kioskejeren står som havnefoged og bestyrer af nøgler til bad og toilet som var meget pæne. Købmanden lå et godt stykke væk, man skulle forbi Falsled Kro - et fint og dyrt sted. Der gik 2 heste i baghaven, den ene manglede et øje. Her badede vi ikke, der var for mange siv.

Tirsdag d. 11. juli 1995
 Vinden havde lagt sig lidt, så vi startede mod Fåborg. Jeg løb lidt vild i bøjer og kort, for pludselig var vi der, her er en gæstehavn, og den er meget urolig, men ligger flot, lige op ad byen. Vi fik vasket tøj og købt fisk i fiskeforretningen. Anita og jeg gik en tur op i byen, fór vild, men fandt dog tilbage, det var MEGET varm. Vi købte benzin for kr. 274,00.
Onsdag d. 12. juni 1995
 Vi sejlede til Søby på Ærø, vejret var dejligt, bølgerne kom lidt sidelæns, men de havde dog lagt sig. Søby er en dejlig lille by og der er en fin badestrand hvor også Allan og Jan kom i vandet for første gang på turen. Stranden ligger lige ved siden af lystbådehavnen. Der ligger også et cafeteria og vi besluttede at spise aftensmad der, vi havde en dejlig aften. I Søby kan der købes benzin.
Torsdag d. 13. juli 1995
 Rosa og Leo sejlede til Mommark efter deres datter og hendes familie = 2 voksne og 2 børn. Vi sejlede til Ærøskøbing, det var diset og sigtbarheden ikke for god, men vi fik snart havnen i sigte. Vi var der inden middag og vi kunne ikke finde en plads, da vi ikke stikker ret dybt fandt vi en uofficiel plads lige ved toiletterne og badet. Vi lå ved siden af en ung familie fra Kolding med 2 småbørn. Det varede ikke så længe så var vi spærret totalt inde af både der lå på tværs. Der var torvedag/-fest i 3 dage, så gaderne var fyldte med mennesker, indbyggerne gik i gamle dragter. Der var også vægtere som gik op og ned ad gaderne og sang. Vi mødte Poul Dissing - tænk sig! vi troede han var en lille tynd mand, men han er en høj, slank mand. Han spillede på "Andelen" sammen med sine 2 sønner.
Fredag d. 14. juli 1995
 Bådene, der spærrede os inde i går, forsvinde og vi begyndte at holde udkig efter Rosa og Leo, vi blev lidt nervøse, for der kom flere både ind end der gik både ud. Endelig kaldte de og fandt også en ledig plads ved vores bro. Der var lidt stress på, nu var de 8 personer i en 21 fods båd og Jan mente han ville sove på broen. Det var varmt, vi tog til stranden, det er en dejlig sandstrand, man skal dog gå et stykke vej før man kommer ud til den. Om aftenen gik vi alle op i byen til Torvefest, vi fik nogle øller og så på mavedans og alle de flotte dragter øboerne gik rundt i - og vi fik os en svingom. Poul Dissing tager med færgen - han kører Volvo. Vi skulle gå 1 km. - mindst, for at få benzin for 126,00 kr.

Lørdag d. 15. juli 1995
 I løbet af formiddagen blev der endelig fri for bådene på tværs, så vi kunne komme ud. 2 tyske både var oppe at skændes om en tom plads, så der var virkelig pres på. Vi sejlede til Marstal i diset vejr, men så kom solen og vi havde en dejlig tur - bøjerne står tæt og der var tæt trafik af både i begge retninger. Vi kom til en dejlig rolig lystbådehavn, vi sejlede gennem selve trafikhavnen forbi tørdok helt ind i bunden. Det var varmt. jan, Allan, Anita og Jensen badede i lystbådehavnen. Der er lidt langt til butikkerne. Vi tog alle op til Søfartsmuseet, det var en oplevelse. Vi havde om eftermiddagen været inde i kirken, den er flot og enkel, der hænger en hel del gamle skibe i loftet. Efter søfartsmuseet gik vi en tur på havnen, der lå 5 gamle hollandske træskibe fyldt med unge mennesker, de spillede på harmonika og sang for os. Mens vi sad kom der endnu en ind.
Søndag d. 16. juli 1995
 Vi sejlede efter Sønderborg efter vi havde købt 10 liter benzin og havde nu 65 liter ombord, turen tog 4½ time og vi forbrugte 40 liter benzin. Vejret var dejligt og Sønderborg er en travl, lang havn, der er en bro der går op ca. hver time og der er temmelig mange rutebåde, vi lå lige ved siden af Sønderborg slot, Anita og Leif gik op i byen for at hæve penge. Vi havde en dejlig tur op gennem det smalle stykke og kom ind i Augustenborg Fjord hvor vi lå til ved en privat bro. Vi måtte kravle over en gammel fiskekutter og op på broen gennem garn og alskens gammelt ragelse. Vi havde en fed fest hos Vivian og Leif. Da vi skulle ombord var det mørkt og vi skulle tilbage over fiskekutteren. Anita faldt over et eller andet og hvis ikke Jan havde været hurtig til at gribe fat i hende var hun faldet ud i vandet.

Mandag d. 17. juli 1995
 Vi sejlede til Augustenborg havn. Anita og Rosa havde det ikke så godt i hovedet! Vi lå til ved KFK og lånte en sækkevogn på tankstationen hvor vi også købte en extra dunk, vi købte 60 liter benzin - kr. 350,00. Anita gik i bad - gratis. Augustenborg er forøvrigt et sted vi gerne vil oplev igen, vi havde ingen tid der, jeg lagde mærke til et stort "slot" eller lign., det vil jeg gerne se. Vi sejler til Årøsund i solskin, her er ingen benzin og det begyndte at regne, men ellers et dejligt sted, her badede vi også gratis.

Tirsdag d. 18. juli 1995
 Vi sejler mod Gamborg Fjord, pludselig bliver det regnvejr og dårlig sigtbarhed, det vælter ned og bølgerne rejser sig. Rosa og Leo går ind i Gamborg Fjord, vi sejler til Fredericia, da vi kun har lidt benzin tilbage, vi spiser frokost og sejle mod Gamborg. Her er lavt og smalt ved indsejlingen ved Svinø, men vi kommer ind og finder Rosa og Leo, et fantastisk dejligt sted, sært vi aldrig har været her før. Vi ligger for anker. Anita, Gitte, Allan og Jan bader fra bådene. Der ligger en del spejdere i telte ved indsejlingen, de har bål og synger for os, vi tager hul på Anitas snaps hos Rosa og Leo og Anita får besked på at dykke ned i "kassen" og tage alle dåseøllerne op, for de skal ikke ligge og rulle rundt dér mere. Vi havde en dejlig aften og da det var blevet mørkt måtte vi sejle ind til spejderne med Jensen. hatten á! Allan - det klarede du flot! Vi smed anker og bandt os sammen med Rosa og Leo og gik i seng.

Onsdag d. 19. juli 1995
 Vi sejler ind i Lystbådehavnen i Gamborg Fjord. Her er dejligt. Jensen får lavet både - og!!. Gik op i byen hvor der er mange boder med frugt og grønsager. Vi skilles med Rosa og Leo, de vil fiske, det blæser for meget, så vi sejler til Kolding.